Загальні правила піраміди

1. Більярдне обладнання і аксесуари

При грі в кожну з описаних нижче різновидів «Піраміди» потрібно використовувати більярдні столи, кулі і аксесуари, які відповідають "Технічним вимогам МКП до більярдного обладнання".

2. Розмітка більярдного столу.

2.1. На ігровій поверхні більярдного столу мають бути чітко і акуратно нанесені такі лінії і позначки:

(1) Центральна відмітка – точка, розташована в центрі ігрової поверхні столу.

(2) Центральна лінія – пряма, проведена через центральну відмітку паралельно коротким бортах. Центральна лінія ділить ігрову поверхню столу на дві половини – передню і задню.

(3) Передня позначка – точка, розташована в центрі передньої половини ігрової поверхні столу.

(4) Лінія дому – пряма, проведена через передню відмітку паралельно переднього борту.

(5) Задня позначка – точка, розташована в центрі задньої половини ігрової поверхні столу.

(6) Лінія виставлення куль – частина подовжньої лінії столу, проведена від задньої відмітки до середини заднього борту.

2.2. Домом називається частина ігрової поверхні столу, укладена між лінією дому і переднім бортом.

3. Використовувані кулі.

Стандартний набір з шістнадцяти більярдних куль: п’ятнадцять білих (кольору слонової кістки) куль з номерами від 1 до 15-ти і одна кольорова (переважно жовта) куля без номеру.

4. Биток і прицільні кулі.

4.1. Битком називається куля, по якій наносять удар києм у процесі гри.

4.2. Всі інші кулі на ігровій поверхні столу крім битка є прицільними. 

5. Удар києм по битку

5.1. Удар по битку має наноситися тільки наклейкой кия в напрямку його поздовжньої вісі. В іншому випадку  – штраф.

5.2. При нанесенні удару по битку принаймні одна нога гравця повинна торкатися підлоги. В іншому випадку накладається штраф.

6. Зіткнення битка з прицільною кулею.

6.1. Зіткнення (торкання) битка з однією з прицільних куль (що супроводжується передачею руху від битка прицільній кулі) є обов’язковою умовою будь-якого правильного удару, включаючи початковий.

6.2. Якщо биток не торкнувся жодної з прицільних куль, накладається штраф.

6.3. Биток може вдарити прицільню кулю якнапряму, так і від будь-якого борту (бортів).

6.4. Удар по битку в сторону від дотичної прицільної кулі (без передачі йому руху) не рахується за зіткнення битка з цією прицільною кулею. Якщо після цього биток не торкнувся жодної з прицільних куль, накладається штраф (див. П.6.2).

7. Черговість ударів

7.1. Якщо в результаті правильного удару в лузу забита куля, то гравець отримує право на наступний удар.

7.2. Якщо в результаті правильного удару жодна куля не забита в лузу, то право наступного удару переходить до суперника.

7.3. За удар позачергово накладається штраф.

7.4. Якщо при виконанні удару порушено правила, то суперник має право після виставлення неправильно забитих і куль, що вискочили, а також зняття зі столу на полицю передбаченого правилами штрафного кулі:

(1) сам провести наступний удар, або

(2) передати його гравцеві, який порушив правила.

8. Розіграш початкового удару.

8.1. При розіграші початкового удару використовується наступна процедура. Розташувавшись по різні сторони від подовжньої лінії столу, гравці одночасно виконують удар з руки з дому, посилаючи кулі до заднього борту і назад. Перемагає гравець, чия куля зупинилася ближче до переднього борту.

8.2.Розіграш вважається автоматично програним, якщо:

(1) куля зайшла на половину суперника,

(2) не досягла заднього борту,

(3) упала в лузу,

(4) вискочила за борт,

(5) торкнулася довгого борту або

(6) торкнулася заднього борту більше одного разу.

8.3. Якщо правила порушили обидва суперники або якщо суддя не може визначити, чия куля зупинилася ближче до переднього борту, то розіграш повторюється.

8.4. Переможець розіграшу має право:

(1) сам провести початковий удар або

(2) надати право удару суперникові.

9. Вихідна розстановка куль.

9.1. Перед початковим ударом п’ятнадцять білих куль встановлюються у формі рівностороннього трикутника (піраміди) з вершиною на задній відмітці столу і основою паралельно задньому борту. Кожна куля повинна стикатися з кулями, які стоять поряд.

При розстановці куль слід використовувати стандартний трикутник.

9.2. Кольорова куля, що використовується як биток при виконанні початкового удару, розташовується в домі.

9.3. У ході гри можуть виникати ситуації, що передбачають встановлення неповної піраміди (див. п.24). При встановленні неповної піраміди дотримуються всі вимоги, що пред’являються до встановлення повної піраміди. Відмінності полягають у наступному:

Неповна піраміда заповнюється в напрямку від вершини до основи. Основа(нижній ряд) заповнюється від середини до країв симетрично до поздовжньої осі столу. Для досягнення повної симетрії в нижній ряд в разі необхідності переміщують кулю з вершини піраміди.

10. Положення кулі.

Положення кулі визначається положенням її центру.

11. Дім і лінія дому.

10.1. Лінія дому не є частиною дому.

10.2. Куля, що стоїть на лінії дому, вважається розташованою поза домом.

12. Введення битка в гру (початок гри).

12.1. Биток вводиться в гру початковим ударом з руки з дому.

12.2. В якості битка при виконанні початкового удару завжди слід використовувати кольорову кулю.

12.3. Гравець, що вступає в гру першим, може встановлювати биток в будь-якій точці будинку, але не на лінії будинку. (див. п.10 і п.11).

Якщо биток встановлений поза домом, то суддя або суперник повинні попередити про це гравця, який вступає в гру до нанесення їм удару. В іншому випадку вважається, що биток введений в гру правильно.

Якщо гравець, який вступає в гру попереджений про неправильне положення битка, він зобов’язаний його поправити.

12.4. Биток вважається введеним в гру відразу після удару по ньому наклейкою кия (див. п. 5).

12.5. До тих пір поки биток не введений в гру, його можна поправляти рукою, києм (включаючи наклейку), однак, після після того, як биток встановлено, будь-який удар по битку розглядається як введення його в гру.

13. Правильний початковий удар.

13.1. Початковий удар вважається правильним, якщо після зіткнення битка з однією з прицільних куль:

(1) одна з куль правильно забита в будь-яку лузу, або

(2) щонайменше три різних прицільних кулі торкнулися борту (бортів); або

(3) дві різних прицільних кулі торкнулися борту (бортів) і, крім того, хоча б одна (будь-яка із перших двох чи будь-яка інша) прицільна куля перетнула центральну лінію.

Якщо жодна із зазначених вимог не виконана, накладається штраф.

13.2. Якщо правила початкового удару порушені, то суперник після зняття зі столу на полку штрафної кулі має право:

(1) прийняти позицію куль, що склалася на столі і продовжити гру; або

(2) прийняти позицію куль, що склалася на столі і змусити порушника продовжити гру; або

(3) розставити кулі знову, самому провести початковий удар; або

(4) розставивши кулі заново, передати початковий удар гравцю, який  порушив правила.

Примітка: При розстановці куль спочатку після зняття штрафної кулі потрібно керуватися правилами виставлення неповної піраміди (див. п. 9.3).

14. Черговість початкового удару.

У кожній наступній партії зустрічі суперники починають по черзі.

15. Початок і завершення удару.

15.1. Удар починається з моменту зіткнення наклейки кия з битком і завершується після повної зупинки всіх куль на ігровій поверхні столу. (Куля, яка обертається на місці вважається рухомою.)

15.2. Забороняється починати наступний удар до завершення попереднього. В іншому випадку – штраф. 
 

16. Торкання куль

За винятком торкання битка наклейкою кия при виконанні удару (див. п.5.1) і установки битка до введення його в гру (див п.12.5.), забороняється дотик будь-якої кулі (битка або будь-якої прицільної кулі) на ігровій поверхні столу києм, машинкою, крейдою, рукою, одягом і т.п. В іншому випадку - штраф.

17. Подвійний удар

Якщо при виконанні удару наклейка кия повторно стикається з битком, який відділився, то такий удар кваліфікується як подвійний і карається штрафом.

 

18. Пропих

Якщо при ударі контакт наклейки кия з битком затягується аж до зіткнення битка з прицільною кулею, після чого биток отримує рух вперед (слідом за прицільною кулею), то такий удар кваліфікується як пропих і карається штрафом.

19. Кулі, що близько стоять і торкаються одна одної.

19.1. Якщо биток торкається прицільної кулі або якщо відстань між битком і прицільною кулею настільки мала, що при виконанні удару по битку практично неможливо уникнути моментального потрійного контакту «наклейка кия – биток -прицільна куля», то удар по битку не кваліфікується як пропих або як подвійний удар, якщо він нанесений:

(1) під кутом не менше 45 градусів в сторону від лінії центрів цих двох куль; або

(2) таким чином, щоб биток не отримав рух вперед (слідом за прицільною кулею).

В іншому випадку накладається штраф.

19.2. Якщо при ударі по кулях, що близько стоять не було ні потрійного контакту, ні подвійного удару, то сам по собі рух битка слідом за прицільною кулею, не є підставою для штрафу.

20. Правильно завершений удар.

Будь-який удар (за винятком початкового) вважається правильним (правильно завершеним), якщо не порушено жодне з положень цих Правил і, крім того після зіткнення (торкання) битка з однією з прицільних куль будь-яка з куль на ігровій поверхні столу (биток чи будь-яка прицільна куля):

 (1) забитий(а) в лузу; чи

(2) відбивається від будь-якого з бортів, а потім

(а) торкається іншого борту; або

(б) доводить до іншого борту будь-яку кулю, або

(в) торкається будь-якої кулі, що стоїть впритул до іншого борту; або

(3) перетинає центральну лінію, а потім:

(а) торкається будь-якого борту; або

(б) доводить до будь-якого борту будь-яку кулю, або

(в) торкається будь-якої кулі, що стоїть впритул до будь-якого борту; або

(4) відбивається від будь-якого борту, а потім:

(а) перетинає центральну лінію, або

(б) перекочує через неї будь-яку кулю (биток чи прицільну кулю) чи

(в) торкувся кулі, центр якої в момент зіткнення знаходився по іншу сторону від центральної лінії чи на центральній лінії столу

Якщо жодну із зазначених умов не виконано, то накладається штраф.

Примітки:

Якщо биток б’є по прицільній кулі, яка стоїть впритул до борту, а ця прицільна куля в свою чергу діє на биток і доводить його до іншого борту або перекочує через центральну лінію, то удар вважається безумовно правильним, якщо мало місце два окремих зіткнення - «биток-прицільна куля» і «прицільна куля-биток».

Якщо ж двох окремих зіткнень не було, то такий завершений удар вважається правильним лише за умови, якщо гравець попередив суддю про те, що прицільна куля торкається борту. В іншому випадку – штраф.

3. Куля перетинає центральну лінію тільки в тому випадку, якщо центральну лінію перетинає центр кулі.

Якщо до удару центр кулі був розташований в точності на центральній лінії, то його зміщення в ту або іншу половину столу не можна розглядати як «перетин центральної лінії».

4. Якщо одна з куль відбивається від губи середньої лузи і повертається на свою половину ігрової поверхні столу, то його центр, щонайменше один раз перетнув центральну лінію.

21. Правильно і неправильно забиті кулі.

21.1. Куля вважається правильно забитою (зіграною), якщо вона впала в лузу в результаті правильного удару

21.2. Всі правильно забиті кулі виймаються із лузи і розміщуються на спеціальній полиці. (Кожному гравцю відводиться окрема полиця).

21.3. Якщо з моменту початку удару і до моменту його завершення (див. п. 15), було порушено хоча б одне з положень цих Правил, то всі кулі, що впали в лузи в результаті цього удару, вважаються неправильно забитими.

Якщо порушення відбулося після завершення удару, накладається штраф. Однак куля, що впала в лузу в результаті удару, який завершився, вважається забитою правильно.

Примітка. Якщо порушення правил гри відбулося після завершення партії (тобто після завершення останнього удару, в результаті якого була правильно забита остання куля в партії), штраф не накладається і результат партії не переглядається.

21.4. Всі неправильно забиті кулі не зараховуються і виставляються.

21.5. Куля, що вискочила з лузи на ігрову поверхню столу, вважається не забитою і залишається в грі. Штраф при цьому не накладається.

22. Куля, яка зависла

 22.1. Якщо куля, яка зависла над лузою мимовільно падає в лузу без зіткнення з іншою кулею і якщо це не вплинуло на кінцевий результат розпочатого удару, то його відновлюють на колишнє місце і гра продовжується.

22.2. Якщо зависла над лузою куля мимовільно падає в лузу без зіткнення з іншою кулею і якщо це вплинуло на кінцевий результат розпочатого удару (тобто в тому випадку, якщо мимоволі впав в лузу кулю був би неминуче зачеплений одним з наведених в рух куль), то все кулі встановлюються якомога точніше на свої колишні позиції і удар повторюється.

22.3. Якщо куля, яка рухається зависає на краю лузи в положенні нестійкої рівноваги, а потім падає в лузу без будь-якого стороннього впливу, то він вважається впало в лузу внаслідок проведеного удару. В іншому випадку він відновлюється на місце і гра продовжується.

23. Куля, яка вискочила.

23.1. Куля вважається такою, яка вискочила за борт, якщо після завершення удару вона зупинилася поза ігровою поверхнею столу (на борту, на підлозі тощо).

23.2. Куля не вважається такою, яка вискочила, якщо вона, вдарившись об верхню частину пружного борту або поручня, самостійно повертається на ігрову поверхню чи падає в лузу, не зачепивши при цьому будь-який інший об’єкт, що не є стаціонарною приналежністю більярдного столу.

Якщо ж куля торкається будь-якого предмету, що не є приналежністю столу, наприклад, освітлювальний прилад, крейду на борту або поручні і т.д., то вона вважається такою, що вискочила, навіть якщо вона після цього самостійно повертається на ігрову поверхню чи падає в лузу.

23.3. Якщо будь-яка куля ( биток чи прицільна куля) вискакує за борт, накладається штраф.

23.4. Всі кулі, що вискочили, виставляються після завершення удару.

24. Кікс.

24.1. Кікс є удар під час якого відбувається прослизання наклейки кия по поверхні битка.

24.2. Якщо кікс (з відривом або без відриву битка від ігрової поверхні столу) не супроводжується порушеннями правил, штраф не накладається.

25. Виставлення куль.

25.1. Всі неправильно забиті кулі та ті, що вискочили за борт виставляються після завершення удару і до початку наступного.

25.2. Одинична куля виставляється на задню відмітку.

Якщо виставляється кілька куль, то їх встановлюють в довільному порядку на лінії виставлення куль від задньої відмітки до заднього борту якомога ближче, але не впритул одна до одної.

Якщо ж будь-які кулі, розташовані поблизу або безпосередньо на лінії виставлення куль, заважають процесу виставляння, то кулі розташовують на лінії виставлення куль якомога ближче до задньої відмітки і якомога ближче, але не впритул до куль, які заважають..

У випадку, якщо для куль не вистачає місця між задньою відміткою і заднім бортом, то кулі виставляють на продовженні лінії виставлення куль (між задньою відміткою і центром ігрової поверхні столу) якомога ближче до задньої відмітки.

Примітка. При грі у «Вільну піраміду» биток і прицільні кулі виставляються на загальних підставах згідно п.25.2.

При грі в  «Комбіновану піраміду», «Динамічну піраміду» і «Класичну піраміду» прицільні куля висталяються згідно п.25.2., а биток вводиться в гру згідно правил кожної конкретної гри. 

26. Сторонній вплив

26.1. Якщо під час гри кулі приходять в рух внаслідок стороннього впливу (на кулі, на стіл або на гравця, що виконує удар), то їх повертають на вихідні позиції і гра продовжується. При цьому штраф не накладається.

26.2 Якщо відновити положення куль не є можливим, то кольорова куля встановлюють в будинку (якщо кольорова куля вийшла з гри, то її повертають в гру замість будь-якої з решти на столі білих куль), всі інші на столі білі кулі, які залишилися на столі встановлюють у формі піраміди (або неповної піраміди) з вершиною на задній відмітці, право подальшого удару визначається розіграшем і гра триває за правилом початкового удару (див. п.13). Рахунок зберігається таким, яким він був до того моменту, коли партія була перервана. Примітка: При установці неповної піраміди слід керуватися правилами, викладеними в п.9.3.

27. Штрафи.

27.1.Штрафи накладаються в наступних випадках:

(1) при неправильному ударі києм по битку (див. п 5.1.);

(2) при нанесенні удару по битку з відривом обох ніг від підлоги (див. п 5.2.);

(3) якщо биток при ударі не торкнувся жодної з прицільних куль (див. п.6.3.)

(4) при порушенні черговості ударів (див. п.7.3.)

(5) при неправильному початковому ударі (див. п 13.1.);

(6) якщо наступний удар починається до завершення попереднього (див. п 15.2.);

(7) при забороненому торканні куль (див. п 16.);

(8) при подвійному ударі (див. п 17.);

(9) при пропиху (див. п 18.);

(10) при ударі по кулях, що торкаються одна одної або стоять близько одна до одної (див. п 19.1.);

(11) при неправильно завершеному ударі (див. п.20);

(12) при вискакуванні битка чи будь-якої прицільної кулі за борт (див. п.23.3);

 (13) при затягування партії (див. Розділ 1, п.19);

Інші випадки штрафів описані в правилах конкретних ігор.           

27.2. Якщо при виконанні одного удару гравець здійснює декілька порушень, штраф стягується в одинарному розмірі.

 

Оцініть матеріал!
(0 голосів)